حق استفاده از معافیت‌ها مالیاتی برای مودیان محفوظ است-راهبرد معاصر

حق استفاده از معافیت‌ها مالیاتی برای مودیان محفوظ است

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: خارج از اختیار بودن انجام تکالیف توسط مؤدیان نباید منجر به ایجاد محدودیت برای اعمال مشوق‌های قانونی به ایشان شود.
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۸ - ۰۶ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 August 27
کد خبر: ۲۵۵۶۱۲

به گزارش راهبرد معاصر، سید محمدهادی سبحانیان، رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: براساس قانون مالیات‌های مستقیم، شرط برخورداری از نرخ صفر و هرگونه معافیت و یا مشوق‌های مالیاتی، ارائه دفاتر و یا اسناد و مدارک در موعد مقرر و به ترتیبی است که سازمان امور مالیاتی اعلام می‌نماید. اما در راستای بهره‌مندی حداکثری مؤدیان از تسهیلات و مشوق‌های قانونی، چنانچه ارائه دفاتر و یا اسناد و مدارک توسط مؤدیان در مهلت تعیین شده خارج از اختیار آنان باشد و صحت این موضوع توسط مراجع بعدی به اثبات برسد، حق استفاده از معافیت‌ها، نرخ صفر و مشوق‌های مالیاتی همچنان برای مؤدی محفوظ است.

 

وی افزود: همچنین امکان ایجاد اعتراض نسبت به برگ تشخیص‌های صادره در راستای اظهارنامه‌های برآوردی تولیدی درخصوص مودیانی که بنا به شرایط خاص موفق به ارائه اظهارنامه مالیاتی در مهلت مقرر نشده اند در نظر گرفته شده است. بر این اساس چنانچه برگ تشخیص مالیات براساس اظهارنامه برآوردی تهیه و به مؤدی ابلاغ شود تا زمانی که در برگ تشخیص مالیات، عبارت تهیه شده براساس اظهارنامه برآوردی به صراحت قید نشود و یا در زمان اعتراض مؤدی از طریق سیستم، امکان تسلیم اظهارنامه برای مؤدی فراهم نشده باشد این حق همچنان برای مؤدی وجود دارد که اعتراض وی بدون تهیه اظهارنامه مالیاتی مورد رسیدگی قرار گیرد.

 

گفتنی است بعد از ابلاغ برگ تشخیص ناشی از اظهارنامه برآوردی تولیدی به مؤدی، وی می‌بایست ظرف مدت سی روز از تاریخ ابلاغ برگ تشخیص مالیات، نسبت به ارائه اظهارنامه مالیاتی اقدام نماید تا اعتراض وی مورد رسیدگی قرار گیرد./ مهر

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار